Od pewnego czasu na rynku pracy można zauważyć zmianę pokoleniową. Każda generację łączą doświadczenia historyczne i społeczne. Pokolenia charakteryzują się wyznawaniem podobnych wartości życiowych, podobnego postrzegania świata. Od kilku lat można zauważyć wchodzące na rynek pokolenie Y (albo inaczej Millennials, Echo Boomers, Net Generation, Me-generation, urodzeni w latach 1980-1995). Pokolenie Y uważa się za pokolenie nielojalne, które ciężko zaangażować w obowiązki. Tym, co różni pokolenie Y od pozostałych to inny system wartości, odmienna postawa wobec pracy, inne potrzeby i oczekiwania, poczucie osiągnięć i własne ambicje.
Millennialsi w pracy – czego oczekuje pokolenie Y od pracy i kariery?
1. Satysfakcji z wykonywanej pracy. W pracy ważne jest poczucie niezależności, szacunku i poczucie ważności swojej roli.
2. Możliwości współpracy z rówieśnikami, budowania z nimi relacji, nawiązywania przyjaźni z współpracownikami. Pokolenie Y chętnie spędza czas wspólnie poza pracą.
3. Elastycznego czasu i miejsca pracy, możliwości godzenia pracy z życiem osobistym.
4. Jasnej komunikacji i wzajemnych relacji. Zadania i cele muszą być jasne i klarowne.
5. Wynagrodzenia, które jest informacją zwrotną ze strony pracodawcy – płaca jest wyrazem wartości pracownika.
Pokolenie Y i częsta zmiana miejsca pracy
Naturalne jest zjawisko określane jako job hopping, czyli częsta zmiana miejsca pracy. Millenialsi w przeciwieństwie do starszego pokolenia nie postrzegają pewności zatrudnienia jako cennej wartości. Są trwale ukierunkowani na doskonalenie umiejętności, dbają o karierę zawodową, którą rozumieją jako realizację własnego planu rozwoju. Dążą do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Posiadają specyficzny stosunek do władzy, pokolenie Y chce być podziwiane, chwalone, nie akceptuje trudu.
Dane z ankiety przeprowadzonej wśród Millennialsów
Ankieta przeprowadzona przez Deloitte Millennial Survey.
Lojalność wobec pracodawcy:
- 43% ankietowanych zmieni pracę w ciągu dwóch lat,
- 28% ankietowanych zostanie w pracy dłużej niż 5 lat.
Najważniejsze aspekty przy wyborze pracy:
- 63% nagrody finansowe, dodatkowe benefity,
- 52% pozytywna atmosfera w pracy,
- 50% elastyczność pracy (godziny, lokalizacja),
- 48% możliwość zdobywania nowych umiejętności.
Co może zrobić pracodawca aby zdobyć zaangażowanych i lojalnych pracowników z pokolenia Y?
- Zrozum pokolenie Millennialsów – zrozum różnice pomiędzy pokoleniami, wdróż działania, które zaspokoją potrzeby pokolenia Y.
- Oferuj dodatkowe korzyści poza wypłacaniem pensji. Dokonaj analizy motywatorów swoich pracowników – czasem premia pieniężna nie jest satysfakcjonująca, a pracownicy bardziej ucieszą się z karnetu na wspólne wyjście. Może Cię zainteresować: 10 sposób na zmotywowanie pracownika.
- Pozwól rozwijać się Millennialsom – wysyłaj na szkolenia, kursy pozwól zdobywać nowe umiejętności, ale przede wszystkim słuchaj co mają do powiedzenia. Rzucaj wyzwania, które wymagają kreatywnych rozwiązań. Dla pokolenia Y bardzo ważne jest poczucie osiągnięcia celu i zdobywania nowych doświadczeń.
- Chwal przy wszystkich, zwracaj uwagę w cztery oczy. Pokolenie Y wciąż oczekuje wiadomości zwrotnej z wykonywanej pracy. Nie pozostawiaj ich samych sobie.
- Bądź elastyczny. Millennialsi chcą mieć jasno określone cele i zadania, jeżeli tego nie określisz nie masz szans aby praca została wykonana prawidłowo. Aby poprawnie i efektywnie wykonali zadania potrzebują elastyczności w godzinach pracy lub wyboru miejsca pracy dom/firma.
- Awansuj szybciej. Dawniej awans dostawało się za staż pracy. Pokolenie Y tak nie myśli – liczą się efekty ich pracy. Zastosuj drabinę zdobywania doświadczenia, dodaj kolejne poziomy stanowiska, tak aby pracownik widział, że osiąga kolejne cele.
- Przygotuj się na ich odejście. Pokolenie Y zmienia pracę – często. Spodziewaj się tego i weź to pod uwagę prowadząc rekrutację. Nie lekceważ tego – to się nie zmieni w najbliższej przyszłości, jeżeli chcesz zatrudniać Millennialsów na dłużej, konieczne jest dokonanie pewnych zmian. Już teraz zmień sposób myślenia – nadchodzi pokolenie Z – będzie jeszcze trudniej o lojalnego, „długostażowego” pracownika.
Źródła – Deloitte, PwC, M.W. Kopertyńska, K. Kmiotek, Budowanie zaangażowania pracowników pokolenia Y, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.