Jak prowadzić rekrutację pracowników

Rekrutacja pracowników recepcji, sposoby na pozyskanie właściwego pracownika.


Wiemy jak ciężko jest znaleźć pracownika na którym można polegać, któremu można zaufać. Praca na recepcji wymaga ogromnych pokładów cierpliwości, opanowania. Jest to niezwykle odpowiedzialna i wymagająca praca. Jeżeli pracownik lubi przebywać i mieć kontakt z innymi ludźmi praca będzie dla niego niezwykle satysfakcjonująca i spełniająca. Niestety często sami przyszli pracownicy recepcji nie zdają sobie sprawy z czym wiąże się praca recepcjonisty w hotelu, a w dużej mierze to od recepcjonisty zależy, czy gość wróci ponownie do Twojego hotelu. Obecnie na portalu trojmiasto.pl jest 5469 ogłoszeń o pracę, w tym 559 ogłoszeń z branży gastronomicznej i hotelarskiej. W jaki sposób znaleźć idealnego recepcjonistę w rynku pracownika?
Wyciągnęłam wnioski i porady z konferencji hotelarzy, która odbyła się w hotelu Double Tree by Hilton, (kwiecień, Hotel Meeting 2018), którymi dzisiaj dzielę się z Wami. Zapraszam do lektury!

Zanim zdecydujesz się na wystawienie ogłoszenia o pracę

  1. Rozpocznij od rekrutacji wewnętrznej. Może okazać się, że któryś z Twoich pracowników chętnie zmieni otoczenie, ma odpowiednie predyspozycje i chęci do objęcia stanowiska recepcjonisty. Dla niektórych to może być swoisty awans wewnętrzny – wykorzystaj to, a zdobędziesz lojalnego pracownika.
  2. Skorzystaj z systemu poleceń pracowniczych. Pracownik, który polecił odpowiedniego kandydata, który przepracuje odpowiednią ilość czasu (np. 6 miesięcy) dostaje premię. Do dobry start dla zdobycia dobrego pracownika, ponieważ Twoi pracownicy będą szukać kogoś, kto faktycznie się nadaje na to stanowisko. Dodatkowo Twoi pracowniczy wyznaczają trend mówienia dobrze o swoim pracodawcy, co skutkuje większym zainteresowaniem przyszłych pracowników.
  3. Sięgnij po uczniów techników i studentów. Każdy z nich powinien wypracować odpowiednią ilość praktyk. Zgłoś się po nich, ale nie wysyłaj ich na zmywak czy pokoje. Ucz ich zawodu, dbaj o nich. Być może, któryś z nich będzie miał potencjał i chęć do pracy. Być może żaden z praktykantów nie będzie posiadał predyspozycji, ale będzie opowiadał o Twoim obiekcie jako miejscu, gdzie faktycznie czegoś uczą. Z czasem praktykanci będą mocno zainteresowani Twoim hotelem, w związku z tym będziesz miał większą szansę wyłapać tych najlepszych.
  4. Rekrutuj i bądź obecny wszędzie – eventy rekrutacyjne, targi pracy. Na takie eventy raczej nie chodzą osoby niezainteresowane zdobycie nowego doświadczenia.
Rekrutacja pracowników recepcji w hotelu. Jak napisać ogłoszenie aby zachęcić recepcjonistów do zgłoszenia. Oferuj recepcjoniście szkolenia, benefity takie jak opieka zdrowotna, awans wewnętrzny.

Przeszedłeś wszystkie punkty i nie znalazłeś pracownika?
Czas dodać ogłoszenie i przeprowadzić rozmowy rekrutacyjne.






1. Treść ogłoszenia.

  • Określ dokładnie obowiązki i oczekiwania wobec przyszłego pracownika. Już na etapie określania obowiązków filtrujesz zainteresowanych.
  • Napisz co oferujesz – “praca w młodym zespole” wcale nie musi być zaletą, a większość ogłoszeń ma ten zapis. Pochwal się co zapewniasz swoim pracownikom, podziel się wszystkim – łącznie z wynagrodzeniem. Wystarczą widełki, a już zdobędziesz więcej zgłoszeń niż zazwyczaj. Zachęć tych bez doświadczenia zapewnieniem, że oferujesz pełne przeszkolenie do pracy. Zainteresujesz osoby z potencjałem, ale bez doświadczenia. Oferujesz szkolenia podnoszące kwalifikacje swoich pracowników? Podziel się tym, będzie to skutkowało tym, że zdobędziesz więcej zainteresowania od ludzi, chcących osiągnąć sukces i udoskonalać siebie. Wg. portalu pracuj.pl najczęściej przyznawanym benefitem na stanowisku recepcjonisty jest prywatna opieka zdrowotna (37%), dofinansowanie do zajęć sportowych (31%), ubezpieczenie na życie (17%), dofinansowanie nauki języków obcych (13%), w związku znajdź coś czym wyróżnisz się na tle konkurencji.
  • Zapewnij ścieżkę rozwoju – bardzo niewielka liczba osób chce być recepcjonistą całe życie. Masz w ten sposób szansę zdobyć ambitne i pracowite osoby.
  • Opowiedz o Twoim hotelu – ile lat jesteś na rynku, jaka jest Twoja misja.

2. Wybór osób i rozmowa kwalifikacyjna.

  • Pamiętaj, że to ludzie w branży hotelarskiej są najważniejsi, dlatego podkreślaj ważność tej roli na spotkaniu.
  • Wybieraj osoby nie tylko z doświadczeniem, a z predyspozycjami. Osobę, która posiada predyspozycje do pracy niekiedy łatwiej jest przeszkolić, niż osobę z doświadczeniem.
  • Mów o korzyściach jakie daje praca na danym stanowisku, jakie umiejętności może nabyć dana osoba. Nie rób reklamy obiektu – to zostaw działowi marketingu ;).

Mam nadzieję, że już wkrótce zdobędziesz wymarzonego pracownika.

Bądź na bieżąco! Polub fanpage Lepszego Hotelu!

Szkolenia recepcji to inwestycja w rozwój Twojego hotelu. Już teraz skontaktuj się ze mną, otrzymaj bezpłatną wycenę szkolenia oraz wstępny audyt pracy recepcjonistów!

Pozdrawiam serdecznie,
Justyna

Dodaj komentarz