wymiary recepcji w hotelu

Recepcja w hotelu – wymiary, aranżacja – 2 wskazówki


W świecie hotelarskim wciąż powtarzane jest, że recepcja jest sercem hotelu. Słysząc – recepcja w hotelu – część z nas ma przed oczami ludzi tam pracujących, część widzi losowo wybraną ladę recepcyjną z pewnego hotelu. Jestem niemal pewna, że grono z nas przed oczami ma wszystko to, co widzi Gość hotelowy, nie to co dzieje się już poza wzrokiem Gości. Oczywiście jest to uzasadnione, ponieważ wszelkie działania hotelarzy są nakierowane na budowanie komfortu i poczucia estetyki od pierwszych chwil w obiekcie, naturalne zatem, że recepcja powinna być wyjątkowa.
Wracając do serca hotelu – pięknie opakowane “serce” nie spełnia swojej roli jeżeli jest… puste w środku.

Przejdźmy na drugą stronę recepcji. Ergonomiczny i funkcjonalny układ recepcji od strony recepcjonisty jest niezwykle ważny. Często skupiając się na walorach estetycznych recepcji, jej rozkład od wewnątrz jest mocno pomijany. Bardzo ważne jest, aby nakierować projektanta, aby przy dokonywaniu rozwiązania dla nas uwzględnił kilka niezbędnych rozwiązań funkcjonalnych i ergonomicznych, dzięki którym praca będzie efektywna i z pewnością przyjemniejsza. To tutaj następuje pierwsze spotkanie Gościa z hotelem. Okazuje się, że duży odsetek gości myśląc o danym hotelu w pierwszej chwili przypomina sobie obraz recepcji. Warto więc zadbać o estetykę wykonania oraz wybrać materiały dobrej jakości.

O czym należy pamiętać przygotowując stanowisko recepcji w hotelu?


1. Recepcja w hotelu – wymiary

Recepcja nie powinna być ani za niska – Gość nie powinien widzieć dokumentacji wewnętrznej hotelu, jak i nie za wysoka – niepotrzebne budowanie dystansu i dyskomfortu.

Gość powinien mieć miejsce na swobodne i komfortowe wypełnienie dokumentów, recepcjonista  natomiast swobodny i niewidoczny dla Gościa dostęp do wszelkiej dokumentacji związanej z obsługą rezerwacji (potwierdzeniami, faktur, kart pobytu) oraz narzędzi (telefon, drukarka etc).

  • długość lady recepcyjnej – jeżeli recepcję obsługuje jedna osoba, długość lady powinna wynosić co najmniej 250 cm, natomiast przy obsłudze wieloosobowej 150 cm na jedno stanowisko pracy,
  • wysokość blatu roboczego – wysokość ta uzależniona jest od sposobu pracy recepcjonisty:
    – 72 – 80 cm – praca siedząca,
    – 100 – 105 cm – obsługa wyłącznie w pozycji stojącej,
  • szerokość lady recepcyjnej – 60–90 cm – przy najpopularniejszych projektach z nadstawką warto dokładnie wymierzyć miejsce w którym będzie stał komputer z klawiaturą. Jeżeli będzie to komputer przenośny oszczędzamy miejsce, jeżeli natomiast decydujemy się na komputer stacjonarny z monitorem oraz klawiaturą szerokość jest niezwykle istotna do zapewnienia ergonomicznej pracy, szczególnie dotyczy to wygodnego pisania na klawiaturze,
  • wysokość pulpitu dla Gości – 110–120 cm – zapewnia Gościom wygodną pozycję do wypełnienia dokumentów oraz ogranicza widoczność miejsca pracy recepcjonisty,
  • szerokość pulpitu dla gościa – 20–40 cm – na tyle aby Gość czuł się komfortowo i swobodnie mógł dokonać formalności związanych z zameldowaniem,
  • wysokość nadstawki – nadstawka charakteryzująca się taką wysokością i szerokością aby swobodnie można było schować np. segregator mieszczący format A4 czyli wysokość powinna wynosić ok. 35 cm. (wewnątrz pod blatem, całkowita wysokość nadstawki ma wymiar wynikowy, zależny od grubości blatu nadstawki).
wymiary recepcji hotelowej

2. Od strony wewnętrznej, samej organizacji miejsca pracy warto zwrócić uwagę na wyposażenie recepcji w hotelu w:

  • Szufladę zamykaną na klucz, miejsce na kasetkę z pieniędzmi lub inne rzeczy, do których dostęp powinien być ograniczony,
  • Miejsce na drukarkę – szerokość typowej drukarki to 37 cm, głębokość ok. 30 cm, wysokość ok. 30 cm – tutaj wysokość powinna być wyższa ze względu na funkcję ksero i uchylaną w górę pokrywę,
  • Półkę na segregatory – segregatory o wysokości standardowej 32 cm, mieszczących format a4,
  • Otwory na przewody, dobre oświetlenie miejsca pracy, popularne są listwy LED, które można zamocować swobodnie do nadstawki.

Recepcja to funkcjonalny mebel, który powinien przyciągać uwagę Gości, być estetyczny i wkomponowany w otoczenie, nie zapominajmy jednak, że jest to miejsce pracy recepcjonisty. Zawczasu zadbajmy o ergonomiczny i funkcjonalny układ. W tej sposób ułatwimy ale również sprawimy, że praca będzie wygodniejsza i bardziej efektywna.


Pamiętaj, że wiele zależy od organizacji całego procesu obsługi Gościa. Już na etapie projektu warto wiedzieć czym wyróżniać się będzie Twój zespół, jak możesz ułatwić i uprzyjemnić im pracę w przyszłości.

Wspieramy obiekty w fazie pre openingu. Doradzamy, służymy radą i dzielimy się doświadczeniem.

Skontaktuj się z nami i sprawdź w czym możemy Ciebie wesprzeć.

Wpis we współpracy z INA

Dodaj komentarz