Jesteś pracodawcą – gdzie nie spojrzysz, wszędzie widzisz – rynek pracownika. To pracownik decyduje, czy będzie u Ciebie pracował, czy odejdzie do innej pracy, bardziej w jego stylu.
Nie będzie tutaj odkrycia – obecny rynek pracy ma wpływ na branżę hotelarską i niestety nie jest to pozytywny wpływ. Sukcesem każdego hotelu jest posiadanie zgranego zespołu, na którym można polegać. Aby pracownicy dobrze i rzetelnie wykonywali swoje obowiązki należy ich odpowiednio zmotywować. Jak znaleźć sposób na skuteczne motywowanie pracownika?
Motywacja pracowników – sprawdź czy robisz to dobrze!
Motywowanie pracowników według encyklopedii zarządzania to skłanianie człowieka do zachowania się w konkretny sposób. Motywowanie jest najważniejszym czynnikiem w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, ma bardzo duży wpływ na wyniki pracy podwładnych, czego efektem jest wzrost lub spadek sprzedaży usług hotelu.
Mamy dwie opcje motywacji naszych pracowników, motywowanie pozytywne i negatywne.
Negatywna motywacja to nic innego jak wprowadzanie atmosfery lęku i poczucia zagrożenia do hotelu. Przykładami takiego typu motywacji jest np. strach przed obniżeniem premii lub jej pozbawienie w wyniku niesubordynacji. Dobrze się zastanów zanim taki typ motywacji wprowadzisz do hotelu. Pamiętaj, że to ludzie tworzą atmosferę miejsca.
Mamy też motywację pozytywną, czyli nagradzanie pracownika, np. za dobrze zrealizowane cele. Wierzę, że taki tym motywacji rewelacyjnie sprawdza się w hotelach, gdzie od pracowników wymaga się aby byli gościnni i profesjonalni.
10 najlepszych sposobów na motywowanie pracowników
Podziękowania dla pracowników
Czy Twoi pracownicy wiedzą, że to oni stoją za sukcesem hotelu? Kiedy ostatnio dziękowałeś personelowi za dobrze wykonaną pracę? Jeżeli ciężko odpowiedzieć Ci na te pytania, czas na zmianę myślenia. Pokaż, że doceniasz pracę Twojego zespołu – podziękuj im.
Bądź otwarty na uwagi i sugestie zespołu
Czy pracownicy są zaangażowani w życie hotelu? Spraw, aby ich pomysły nie odbijały się od ścian. Kto wie więcej o potrzebach gości niż personel recepcji, czy personel restauracji?
Bądź przykładem do naśladowania
Bądź najlepszym hotelarzem jakiego znasz. Bądź przykładem dla innych. Zespół powinien mieć wzór do naśladowania.
Zapewnij rozwój swoim pracownikom
Pokaż, że chcesz aby się rozwijali. Organizuj szkolenia dla Twojego zespołu. Tutaj mamy korzyści z każdej stron. Twój personel będzie zaangażowany w obsługę gości, Ty zyskasz profesjonalny zespół, który przyniesie dla Ciebie większą sprzedaż.
Integracja zespołu
Integracja sprawia, że pracownicy są bardziej zżyci, łatwiej dzielą się zadaniami, rozumieją i wspierają siebie nawzajem w swoich obowiązkach. Integracja również ułatwia komunikację.
Jasno precyzuj wymagania i oczekiwania
Czy Twoi pracownicy wiedzą, czego od nich oczekujesz, czy może wydaje Ci się, że oni wiedzą? Ludzie lubią wiedzieć czego się od nich oczekuje – czarno na białym. Nie pozostawiaj dużo do interpretacji.
Dowiedz się, czego potrzebują twoi pracownicy
Wprowadź ankietę pracowniczą. Wybadaj, co Twoim pracownikom się podoba, a co należałoby poprawić. Zsumuj wyniki i zrób spotkanie. Pokaż, że Tobie zależy.
Premie pieniężne
Pamiętaj jednak, że premia działa krótkofalowo, po pewnym czasie pracownik może przyzwyczaić się do jej otrzymania i nie będzie w pełni zmotywowany do osiągnięcia wyznaczonych celów. Będąc na szkoleniu z zarządzania zespołem prowadzący określił przyznawanie premii na zero lub minus do motywacji pracownika – przemyśl w jaki sposób motywować pracowników poprzez przyznawanie premii, aby nie stracili zaangażowania.
Nagrody dla pracowników
Bilety do kina, albo karnet na siłownię? Może wspólna nagroda dla działu – wyjście na kręgle? Zastanów się z czego byliby zadowoleni Twoi pracownicy.
Wspólna integracja
Wyjazd firmowy, integracyjny lub szkoleniowy – dlaczego wyjazd? Zabierz zespół do innego hotelu, niech się zainspirują i przeniosą ciekawe pomysły na swój grunt. Daj im szansę wprowadzania zmian i decydowania. To bardzo ważne.
Dlaczego warto inwestować w motywację pracowników hotelu?
Motywuj i bądź zmotywowany. Stwórz fantastyczny zespół, na którym możesz polegać. Spotkałam się ostatnio z powiedzeniem – „Po co inwestować w personel skoro oni i tak uciekną do konkurencji?” – Dlatego, ponieważ to ludzie tworzą atmosferę miejsca – spraw aby była wyjątkowa. Poza tym starania pracodawcy nigdy nie idą na marne. Pracownicy w ten sposób wyrobią w sobie poczucie lojalności i nie będą mieli powodu, aby przejść do konkurencji.
No i najważniejsze. Recepcjoniści i pracownicy hotelu mają ciągle kontakt z gośćmi. Dlatego brak motywacji może odbić się negatywnie na świadczonych usługach, co przełoży się bezpośrednio na utratę klienteli.
Dlatego szkolenia dla pracowników hoteli są idealnym rozwiązaniem. Jest to inwestycja, która podnosi kompetencje oraz zwiększa zaangażowanie w pracę i poczucie odpowiedzialności. Prowadzę szkolenia dla recepcjonistów, jeżeli chcesz porozmawiać, chętnie Ciebie wysłucham.
Szkolenia i warsztaty dla recepcjonistów
Tworzę standardy obsługi Gości, usprawniam bieżące procedury, kreuję produkty gotowe do sprzedaży.
Dzięki moim interwencjom zbudujesz lojalność Gości, zadbasz o większy przychód, wprowadzisz standaryzację.
Każdy obiekt jest wyjątkowy, szkolenie jest tworzone indywidualnie pod bieżące potrzeby. Zapraszam do kontaktu.