Doradztwo hotelowe – od czego zacząć rekrutację pracowników recepcji hotelowej?

Jak prowadzić rekrutację pracowników

Wiemy, jak ciężko jest znaleźć pracownika, na którym można polegać i któremu można zaufać. Praca na recepcji wymaga ogromnych pokładów cierpliwości, opanowania. Jest to niezwykle odpowiedzialna i wymagająca praca. Jeżeli pracownik lubi przebywać i mieć kontakt z innymi ludźmi praca będzie dla niego niezwykle satysfakcjonująca i spełniająca. Niestety często sami przyszli pracownicy recepcji nie zdają sobie sprawy z czym wiąże się praca recepcjonisty w hotelu, a w dużej mierze to od recepcjonisty zależy, czy gość wróci ponownie do Twojego hotelu. Obecnie na portalu trojmiasto.pl jest 5469 ogłoszeń o pracę, w tym 559 ogłoszeń z branży gastronomicznej i hotelarskiej. W jaki sposób znaleźć idealnego recepcjonistę w rynku pracownika?

Wyciągnęłam wnioski z konferencji hotelarzy, która odbyła się w hotelu Double Tree by Hilton, (kwiecień, Hotel Meeting 2018), którymi dzisiaj dzielę się z Wami. W tym artykule powiem, jak skutecznie znaleźć dobrego pracownika recepcji hotelowej. 

Rekrutacja pracowników recepcji, sposoby na pozyskanie właściwego pracownika.

Zanim zdecydujesz się na wystawienie ogłoszenia o pracę

Rozpocznij od rekrutacji wewnętrznej

Może okazać się, że któryś z Twoich pracowników chętnie zmieni otoczenie, ma odpowiednie predyspozycje i chęci do objęcia stanowiska recepcjonisty. Dla niektórych to może być swoisty awans wewnętrzny – wykorzystaj to, a zdobędziesz lojalnego pracownika.

Skorzystaj z systemu poleceń pracowniczych

Pracownik, który polecił odpowiedniego kandydata, który przepracuje odpowiednią ilość czasu (np. 6 miesięcy) dostaje premię. Do dobry start dla zdobycia dobrego pracownika, ponieważ Twoi pracownicy będą szukać kogoś, kto faktycznie się nadaje na to stanowisko. Dodatkowo Twoi pracownicy wyznaczają trend mówienia dobrze o swoim pracodawcy, co skutkuje większym zainteresowaniem przyszłych pracowników.

Sięgnij po uczniów techników i studentów

Każdy z nich powinien wypracować odpowiednią ilość praktyk. Zgłoś się po nich, ale nie wysyłaj ich na zmywak czy pokoje. Ucz ich zawodu, dbaj o nich. Być może, któryś z nich będzie miał potencjał i chęć do pracy. Być może żaden z praktykantów nie będzie posiadał predyspozycji, ale będzie opowiadał o Twoim obiekcie jako miejscu, gdzie faktycznie czegoś uczą. Z czasem praktykanci będą mocno zainteresowani Twoim hotelem, w związku z tym będziesz miał większą szansę wyłapać tych najlepszych.

Rekrutuj i bądź obecny wszędzie – eventy rekrutacyjne, targi pracy. Na takie eventy raczej nie chodzą osoby niezainteresowane zdobycie nowego doświadczenia.

Pracownik hotelowej recepcji – jak sformułować treść ogłoszenia o pracę?

  1. Określ dokładnie obowiązki i oczekiwania wobec przyszłego pracownika. Już na etapie określania obowiązków filtrujesz zainteresowanych.
  2. Napisz co oferujesz – „praca w młodym zespole” wcale nie musi być zaletą, a większość ogłoszeń ma ten zapis.
  3. Pochwal się co zapewniasz swoim pracownikom, podziel się wszystkim – łącznie z wynagrodzeniem. Wystarczą widełki, a już zdobędziesz więcej zgłoszeń niż zazwyczaj. Zachęć tych bez doświadczenia zapewnieniem, że oferujesz pełne przeszkolenie do pracy. Zainteresujesz osoby z potencjałem, ale bez doświadczenia. Oferujesz szkolenia podnoszące kwalifikacje swoich pracowników? Podziel się tym, będzie to skutkowało tym, że zdobędziesz więcej zainteresowania od ludzi, chcących osiągnąć sukces i udoskonalać siebie. Wg. portalu pracuj.pl najczęściej przyznawanym benefitem na stanowisku recepcjonisty jest prywatna opieka zdrowotna (37%), dofinansowanie do zajęć sportowych (31%), ubezpieczenie na życie (17%), dofinansowanie nauki języków obcych (13%), w związku znajdź coś czym wyróżnisz się na tle konkurencji.
  4. Zapewnij ścieżkę rozwoju – bardzo niewielka liczba osób chce być recepcjonistą całe życie. Masz w ten sposób szansę zdobyć ambitne i pracowite osoby.
  5. Opowiedz o Twoim hotelu – ile lat jesteś na rynku, jaka jest Twoja misja.

Wybór potencjalnych kandydatów i rozmowa kwalifikacyjna

  • Pamiętaj, że to ludzie w branży hotelarskiej są najważniejsi, dlatego podkreślaj ważność tej roli na spotkaniu.
  • Wybieraj osoby nie tylko z doświadczeniem, a z predyspozycjami. Osobę, która posiada predyspozycje do pracy niekiedy łatwiej jest przeszkolić, niż osobę z doświadczeniem.
  • Mów o korzyściach jakie daje praca na danym stanowisku, jakie umiejętności może nabyć dana osoba. Nie rób reklamy obiektu – to zostaw działowi marketingu.

Szkolenia recepcji to inwestycja w rozwój Twojego hotelu. Jeżeli potrzebujesz doradztwa lub pomocy w rekrutacji pracownika recepcji, już teraz skontaktuj się ze mną, otrzymaj bezpłatną wycenę szkolenia oraz wstępny audyt pracy recepcjonistów!

Na podstawie:
https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska/administracja-biurowa/recepcjonistka-recepcjonista

Dodaj komentarz