Prezent dla Gościa hotelowego jako element budowania długotrwałych relacji

prezent dla klienta hotelu

Obdarowywanie i przyjmowanie prezentów jest mocno zakorzenione w kulturze społeczeństwa. Prezenty, drobne upominki, przysługi są nieodłączną częścią budowania trwałych relacji pomiędzy ludźmi. Podarunki dla Gościa są zabiegiem marketingowym mających na celu wzbudzić u Gościa pozytywne odczucia i wpłynąć pozytywnie na zmysł.  Chcemy aby podarek zakorzenił się w świadomości Gościa i był zalążkiem do budowy trwałych relacji pomiędzy Gościem a obiektem hotelarskim.

Prezenty dla Gości hotelowych

Prezenty dla Gości hotelowych zazwyczaj należą do drobnych, miłych dla oka podarków, które nie mają w zwyczaju generować znaczących kosztów. Nie mniej jednak podczas szkoleń dla hoteli powtarzam, że branie pod uwagę nawet drobnych kosztów jest dobrym krokiem w celu dobrze przygotowanej analizy kosztów w obiekcie.

Gdy wspólnie z uczestnikami dokonujemy wyboru podarków dla Gości bierzemy pod uwagę kilka aspektów:

  1. Co chcemy osiągnąć poprzez obdarowanie Gościa,
  2. Jakie emocje/doświadczenia chcemy w nim wzbudzić?
  3. Jak możemy sprawić aby podarunek był wartością dla Gościa?
  4. Ile możemy przeznaczyć na prezent dla Gościa?

Poprzez obdarowywanie ludzie budują między sobą wzajemne relacje, tworzą się więzy zaufania i zależności. To od nas zależy czy nasz prezent będzie podkreślał hierarchię statusu, a może ma podkreślić wyjątkową okazję? Podczas doboru prezentów dla Gości wyróżnić możemy obdarowywanie instrumentalne oraz ekspresyjne. Obdarowywanie instrumentalne to nic innego jak przekazywanie podarunków mających na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb.

Do podarków zaliczyć możemy wszelkiego rodzaju prezenty praktyczne, użyteczne. Najlepszym przykładem jest peleryna przeciwdeszczowa przygotowana dla Gości wybierających nocleg przy szlaku górskim.  Bardziej wysublimowaną formą obdarowywania jest ekspresyjna forma przekazywania podarunków. Prezent ma reprezentować charakter związku pomiędzy dawcą a obdarowywanym oraz podkreślać charakter okazji z jakiej jest przekazywany np. czekoladowe serduszka z okazji Walentynek.

Prezent niespodzianka dla Gości z okazji ich urodzin czy rocznicy

Prezent dla Gości należy traktować jako dar, swoistą wymianę pomiędzy dwiema osobami. Emocje jakie budzą się w Gościu to wdzięczność. Wdzięczność pociąga za sobą wzajemność, budujemy zaangażowanie  oraz lojalność Gościa wobec naszego obiektu – Gość otrzymuje tutaj miłe doświadczenia. Prezenty są również nośnikiem roli społecznej obdarowywanego oraz uczuć względem siebie.

Należy pamiętać, że najwięcej pozytywnych emocji oraz najprzyjemniejsze prezenty to takie, które dostajemy bez powodu. Nie twórzmy zatem kampanii marketingowej związanej z prezentami, które czekają na Gości, zamiast przyjemnego zaskoczenia i budowania więzi mamy chłodne oczekiwanie i wymagania (bo peleryna była za mała).

Budowa wartości dla Gości hotelowych w procesie obdarowywania

Narodową tradycją jest wzajemne obdarowywanie siebie, zgodnie z zasadą „do ut des” (daję abyś dał). Gość płaci nam za nocleg i w zamian dostaje miejsce do spania i pewne doświadczenia, na bazie których buduje pewien subiektywny poziom wartości. Dodatkowym, miłym gestem będącym jednocześnie dodatkową wartością jest forma podziękowania Gościowi, że mając do wyboru szeroką gamę obiektów noclegowych wybrał akurat nas.

Jeżeli nie chcemy włączać podarunków dla Gości do naszych standardów. to możemy wprowadzić obdarowywanie biorąc pod uwagę pewne zwyczaje, wydarzenia do których możemy zaliczyć:

– zwyczaje powszechne – Boże Narodzenie, Wielkanoc,

– cykliczne wydarzenia – urodziny, rocznice,

– zwyczaje związane z dniami ogólnopolskimi lub międzynarodowymi – dzień matki, dzień ojca,

– zwyczaje zapożyczone – Halloween, Walentyki.

Sprawmy, aby podarunek dla Gościa był niezapomniany. Aby to osiągnąć najprostszą metodą jest wzbudzenie zmysłów u Gościa mających na celu wzbudzenie skojarzeń i reakcji. Nie bez przyczyny możemy wykorzystać tu elementy marketingowe czyli np. aromamarketing – czyli wpływ na drugą osobę przez zapach czy marketing sensoryczny – czyli oddziaływanie na zmysły człowieka.

Co można podarować klientowi hotelu?

Podczas wyboru podarunku dla Gościa warto zdecydować się na podarek będący podkreśleniem charakteru miejsca noclegowego lub charakteru otoczenia w którym znajduje się obiekt. Lokalny, drobny przysmak, czy niewielka słodycz przygotowana przez naszego cukiernika z pewnością sprawi pozytywne wrażenie na Gościu.

Zdarza się, że obiekt znajduje się w miejscu niewyróżniającym się na mapie Polski, w miejscu nie posiadającym indywidualnego charakteru. Wierzę jednak, że każde miejsce ma coś wartościowego lub niebanalnego do zaoferowania. Rozejrzyjmy się wokół naszego środowiska. Co kupują turyści? Czym się interesują? Czy wśród członków naszego zespołu jest ktoś o niezwykłych zdolnościach cukierniczych czy innych? Zdarza się, że w najbliższej okolicy mamy świetny lokalny sklep z ręcznie robionymi mydełkami lub niesamowitą cukiernię oferującą smakowite przysmaki.

Jeżeli nie masz pomysłu na prezenty dla Gości hotelowych stwórz wraz ze swoim zespołem burzę mózgów – wiem, że wspólnymi siłami wpadniecie na świetny pomysł – tak jak zespoły na wszystkich moich szkoleniach.

Na podstawie:
Tkaczyk, J. (2007). Obdarowywanie prezentami jako proces społeczny. Marketing i Rynek, (8), 9-14.