Co oznaczają gwiazdki hotelowe? System oceny hoteli

resort

System gwiazdek hotelowych to system oceny i kategoryzowania rodzaju standardu i jakości zakwaterowania oferowanego przez dany obiekt. Jednak z mojego osobistego doświadczenia wiem, że jest to system daleki od idealnego i nie sprawdza się na całym świecie. W końcu 5-gwiazdkowy hotel w Bombaju nie jest taki sam, jak 5-gwiazdkowy hotel w Warszawie, Nowym Jorku czy Londynie.

System oceny hoteli i miejsc noclegowych

Nie ma jednolitego systemu, na którym opierałaby się ocena hoteli i miejsc noclegowych. Dlatego system gwiazdkowy sprawdza się znakomicie. Jednak w różnych miejscach będzie on oparty o różne kryteria. Na stronie internetowej poświęconej podróżowaniu będzie to średnia opinii wystawionych przez użytkowników portalu. Na stronie blogera natomiast będzie to subiektywna opinia właściciela bloga, który postanowił podzielić się wrażeniami i napisał na ten temat osobny artykuł.

Portale do rezerwacji również mają swoje sekcje z opiniami i podsumowaniem w postaci gwiazdek. Jest to przydatne szczególnie tym, którzy nie mają zbyt wiele czasu na zapoznanie się dokładniej z opiniami i dokonaniem wyboru. Dlatego bazują na gwiazdkach. 

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Gwiazdki pozwalają na ocenę standardu hotelu i pozwalają ocenić, czego się spodziewać. Podobnie jak przy zakupie samochodu lub wyborze restauracji, goście chcą wiedzieć, czy warto skorzystać z usług danego obiektu i jakiej kwoty do zapłacenia powinni się spodziewać. Recenzje są ważne z kilku powodów:

  • świadczą o wiarygodności firmy
  • opinie wystawiają prawdziwi ludzie na podstawie prawdziwych doświadczeń
  • ułatwiają podjęcie decyzji
  • pokazują otwartość hotelu

Jedyna różnica jest taka, że oceny gwiazdkowe różnią się od opinii gości i są one ustalane przez „profesjonalistów”. Oznacza to, że są one zaufaną i szanowaną oceną standardu i jakości.

Historia klasyfikacji hoteli według gwiazdek

W 1958 roku, Forbes Travel Guide (dawniej Mobil Travel Guide) opublikował swój system klasyfikacji hoteli według gwiazdek. Kiedyś był to przewodnik drukowany. Produkcja drukowanych egzemplarzy została wstrzymana w 2011 roku, ale przewodnik nadal można znaleźć w Internecie na stronie ForbesTravelGuide.com – tutaj znajduje się system oceny hoteli w gwiazdkach wraz z treścią pisaną przez inspektorów hotelowych zatrudnionych przez Forbes.

Forbes Travel Guide jest najstarszym przewodnikiem turystycznym w USA. Istnieją obiektywne kryteria. Oceny przyznawane są przez anonimowych (opłacanych) pracowników Forbesa. Te oceny gwiazdkowe są znakiem certyfikacji. Wynika to z faktu, że Mobil zarejestrował znaki towarowe dla fraz i wzorów używanych do oznaczania poszczególnych poziomów gwiazdek – i tylko rzeczywiście oceniane obiekty mogły i mogą je wyświetlać.

Systemy gwiazdek hotelowych na świecie

Kiedy przewodnik był jeszcze znany jako Mobil Travel Guide, hotele były oceniane w systemie 1-5 gwiazdek. Od czasu, gdy stał się przewodnikiem Forbes Travel Guide, hotele są obecnie oceniane jako pięciogwiazdkowe, czterogwiazdkowe i rekomendowane.

Jednak w niektórych krajach istnieją przepisy określające ratingi hoteli: Belgia, Dania, Grecja, Włochy, Malta, Holandia, Portugalia, Hiszpania i Węgry.

W Niemczech, Austrii i Szwajcarii ratingi są definiowane przez branżę hotelarską danego kraju. Szwajcarzy byli pierwszymi, którzy podjęli się tego zadania. W 1979 roku stali się pierwszym krajem, który wprowadził formalną, pozarządową klasyfikację hoteli. Miało to wpływ na Niemcy i Austrię!

W Republice Południowej Afryki istnieje Turystyczna Rada Klasyfikacyjna, która przyznaje hotelom aż do pięciu gwiazdek. We Francji również istnieje system pięciogwiazdkowy. System ten został zmieniony w 2009 roku z pierwotnego systemu czterogwiazdkowego. W Nowej Zelandii, to również Rada Turystyki (a właściwie organizacja rządowa) nadzoruje Qualmark – firmę odpowiedzialną za przyznawanie hotelom gwiazdek.

Europejska Unia Hotelarska

W dniu 14 września 2009 roku, na konferencji w Pradze, został ustanowiony system klasyfikacji Hotelstars Union. Odbyło się to pod patronatem HOTREC. Jest to organizacja parasolowa zrzeszająca 39 stowarzyszeń z 24 krajów w Europie. HOTREC jest skrótem od Hotels, Restaurants & Cafés in Europe. Wcześniej, w 2007 roku, HOTREC wprowadził EHQ. Jest to Europejski System Jakości w Hotelarstwie – akredytował on istniejące krajowe organy kontrolne w zakresie oceny hoteli, takie jak te wymienione powyżej.

Unia Hotelstars obejmuje Austrię, Czechy, Niemcy, Węgry, Holandię, Szwecję, Szwajcarię, Estonię, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Maltę, Belgię, Danię, Grecję, Liechtenstein i Słowenię. Klasyfikacja hoteli według gwiazdek przedstawia się następująco:

* – Tourist (klasa turystyczna)

*S – Superior Tourist

** – Standard

**S – Superior Standard

*** – Komfort

**** – Pierwsza klasa

****S – Pierwsza klasa Superior

***** – Luksus

*****S – Superior Luxury

Oznaczenie “Superior” jest przyznawana, gdy dodatkowe usługi i zakwaterowanie nie są wystarczające dla następnej gwiazdki hotelu. Wyposażenie łazienek jest zazwyczaj na tym samym poziomie, co w hotelach dwugwiazdkowych, ale wykonane z tańszych materiałów. Odstępuje się również od Kostow regularnych kontroli przeprowadzanych przez niezależne stowarzyszenia.

Niektóre z kryteriów dla każdej z gwiazdek są następujące:

Klasa turystyczna

  • Wszystkie pokoje z prysznicem/WC lub wanną/WC
  • Codzienne sprzątanie pokoi
  • Wszystkie pokoje z kolorowym telewizorem wraz z pilotem
  • Stół i krzesło
  • Mydło lub płyn do mycia ciała
  • Obsługa recepcji
  • Ogólnodostępny telefon dla gości
  • Rozszerzone śniadanie
  • Oferta napojów w hotelu
  • Możliwość wpłaty depozytu

Standard

Dodatkowo do hoteli jednogwiazdkowych (*):

  • Bufet śniadaniowy
  • Lampka do czytania przy łóżku
  • Esencja do kąpieli lub żel pod prysznic
  • Ręczniki kąpielowe
  • Półki na pościel
  • Oferta produktów higienicznych (np. szczoteczka do zębów, pasta do zębów, zestaw do golenia)
  • Karty kredytowe

Komfort

Oprócz standardowych hoteli gwiazdkowych (**):

  • Recepcja czynna 14 godzin, dostępna telefonicznie 24 godziny od wewnątrz i na zewnątrz, personel dwujęzyczny (np. niemiecki/angielski)
  • Trzy częściowy apartament na recepcji, serwis bagażowy
  • Oferta napojów w pokoju
  • Telefon w pokoju
  • Dostęp do Internetu w pokoju lub w pomieszczeniach ogólnodostępnych
  • Ogrzewanie w łazience, suszarka do włosów, chusteczki do czyszczenia
  • Lustro do ubierania, miejsce na bagaż/walizkę
  • Zestaw do szycia, przybory do pastowania butów, usługa prania i prasowania
  • Dodatkowa poduszka i dodatkowy koc na życzenie
  • System zarządzania reklamacjami

Pierwsza Klasa

Dodatkowo do gwiazdek komfortu (***) hotele:

  • Recepcja czynna 18 godzin, dostępna telefonicznie 24 godziny od wewnątrz i na zewnątrz
  • Lobby z miejscami do siedzenia i serwisem napojów
  • Bufet śniadaniowy lub karta menu śniadaniowego przez room service
  • Minibar lub napoje przez 24 godziny przez room service
  • Tapicerowane krzesło/kanapa z bocznym stolikiem
  • Szlafrok i kapcie kąpielowe na życzenie
  • Produkty kosmetyczne (np. czepek pod prysznic, pilnik do paznokci, waciki), lusterko kosmetyczne, suszarka w łazience
  • Dostęp do Internetu i terminal internetowy
  • „Restauracja „À la carte

Luksus

Dodatkowo do hoteli pierwszej klasy (****):

  • Recepcja czynna 24 godziny, personel wielojęzyczny
  • Usługa portiera lub parkingowego
  • Concierge,
  • Przestronny hol recepcji z kilku miejsc i serwis napojów
  • Spersonalizowane powitanie dla każdego gościa z świeżymi kwiatami lub prezentem w pokoju
  • Minibar oraz oferta gastronomiczna poprzez room service w ciągu 24 godzin
  • Produkty do pielęgnacji ciała we flakonach
  • Internet-PC w pokoju
  • Sejf w pokoju
  • Usługa prasowania (zwrot w ciągu 1 godziny), usługa pastowania butów
  • Wieczorny serwis sprzątający

Superior Luxury

Luksusowe hotele gwiazdkowe muszą sprostać wysokim wymaganiom w zakresie międzynarodowej obsługi gości. Gwiazdka Superior Luxury przyznawana jest tylko za system intensywnej opieki nad gośćmi.

Dla podróżujących do i po Europie jest to najbardziej uniwersalny system, z jakim można się spotkać. Jest to dobrze znany sposób na zrozumienie, jak dobry jest dany hotel. Albo i nie!

Kategoryzacja hoteli w Polsce

Kategoryzacja obiektów hotelarskich w Polsce jest wyznaczona poprzez Ustawę o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997r. W Ustawie można znaleźć następujące rodzaje obiektów hotelarskich: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe i inne oraz pola biwakowe. Warto podkreślić, że nazwy tych obiektów podlegają ochronie prawnej, to znaczy, że dany obiekt nie może nazwać się “hotelem” bez przejścia procesu kategoryzacyjnego.

Każdy obiekt hotelarski powinien zostać zaszeregowany oraz musi mu zostać nadana odpowiednia kategoria. Wbrew prawu jest prowadzenie obiektu hotelarskiego z wykorzystaniem nazwy widniejącej w ustawie, bez uprzednio otrzymania zezwolenia marszałka województwa oraz przejścia procesu kategoryzacyjnego w celu przyznania określonych gwiazdek czy cyfr.

Hotele, motele i pensjonaty muszą być oznaczone jedną lub maksymalnie pięcioma gwiazdkami, kempingi maksymalnie czterema.

Schronisko młodzieżowe lub dom wycieczkowy jest określony przez cyfry rzymskie od I do III.

Każdy obiekt hotelarski chcący wykorzystywać nazwę np. hotel powinien przejść postępowanie kategoryzacyjne. Zainteresowana strona składa wniosek do marszałka województwa właściwego ze wzgledu na miejsce położenia obiektu. Podczas postępowania analizowane są wdrożone przez obiekt wytyczne i wymagania z Ustawy o usługach turystycznych dotyczące danej kategorii.

W Ustawie o usługach hotelarskich znajdują się pełne wytyczne jakie wdrożyć musi obiekt hotelarski aby otrzymać daną kategorię. W Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich (CWOH), znajdują się wszystkie obiekty hotelarskie, które pozytywnie przeszły odpowiednie procedury.

Inne systemy oceny hoteli

Oprócz gwiazdek hotelowych istnieją także inne systemy oceny hoteli. Być może szukasz hotelu, który jest szczególnie przyjazny dla muzułmanów. W takim przypadku należy szukać hoteli z klasyfikacją „Salam Standard” – podzielone na cztery poziomy, certyfikaty przyznawane są w oparciu o różne kryteria, takie jak jedzenie halal czy maty do modlitwy. Istnieją również różne systemy oceny tego, jak przyjazny dla środowiska jest hotel.

Niezależenie od ilości gwiazdek, każdy hotel potrzebuje strategii przychodów i dobrze przygotowany zespół pracowników. Specjalizuje się w każdej dziedzinie hotelarstwa, dlatego zapraszam do niezobowiązującej rozmowy. Chętnie zapoznam się z sytuacją Twojego biznesu i przygotuje ofertę, dzięki realizacji której będzie możliwe stworzenie silnej i dochodowej marki.