Sylwetka recepcjonisty hotelowego, czyli sztuka dobrego wyglądu w recepcji

Szkolenia recepcjonistów

W hotelu wygląd pracowników oraz personelu jest bardzo ważny. Świadczy o profesjonalizmie oraz promuje wizerunek firmy. W bezpośrednim kontakcie z klientem, jaki ma miejsce w hotelowej recepcji, pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, aby wzbudzić zaufanie i utwierdzić gości w przekonaniu, że dokonali rezerwacji we właściwym miejscu.
Podczas moich szkoleń odpowiednia postawa, gesty oraz wygląd zewnętrzny recepcjonisty są tematem, który bardzo chętnie podejmuję z uczestnikami. Czy warto inwestować w wygląd zewnętrzny recepcjonisty? Jaki powinien być strój dla recepcjonisty? Czy stawić na jakość, czy cenę? Zapraszam do czytania.

Jak powinien być ubrany recepcjonista?

Wiele słyszymy o regule 20. Reguła 20 to budowanie pierwszego wrażenia na podstawie 20 słów, 20 gestów, 20 sekund. Wydawać się może, że 20 sekund to niewiele, jednak tyle wystarczy, aby ocenić drugą stronę pod względem ubioru czy zachowania oraz zakodować w naszej głowie wizerunek drugiej osoby. Odpowiedni strój wpływa na samopoczucie pracownika, odpowiada za poczucie jego własnej wartości oraz identyfikację z miejscem pracy, co finalnie wpływa na jakość świadczonych usług w hotelu i postrzeganie obiektu przez gościa hotelowego.

Jak charakter obiektu wpływa na stylizacje wyglądu recepcjonisty?

Pierwszym etapem podczas rozpoczęcia poszukiwania stroju dla recepcjonisty jest rozejrzenie się po lobby i określenie charakteru obiektu. Inny będzie strój w hotelu resortowym, inny w luksusowym hotelu miejskim. Przypatrzmy się odwiedzającym nas gościom docelowym. Jaki strój ich wyróżnia? Oficjalny czy bardziej smart casual? Pamiętajmy, że strój dla recepcjonisty powinien być dopasowany do gościa hotelowego. To gość hotelowy powinien czuć się dobrze i komfortowo w rozmowie z pracownikiem recepcji.

Strój dla recepcjonisty – moda i wygoda?

Jak wiemy, na stanowisku recepcjonisty pracują osoby zazwyczaj młode. Młodość wiąże się z podążaniem za trendami. Spójrzmy na nasz zespół z drugiej strony. Tej prywatnej. Praca jako recepcjonista jest pracą wymagającą odpowiedniej osobowości. Recepcjonista „po godzinach” to osoba zazwyczaj bardzo kontaktowa, posiadająca szerokie grono znajomych, zwracająca szczególną uwagę na wygląd zewnętrzny.

Decydując się na strój dla recepcjonisty, warto wziąć pod uwagę obecne trendy. Jeżeli chcemy aby nasz zespół chętnie nosił wybrany przez nas strój powinien on być chociaż odrobinę zgodny z obowiązującymi trendami. Są pewne elementy garderoby, które uchodzą za ponadczasowe a gdy „unowocześnimy” go zgodnie z obowiązującą modą możemy uzyskać strój, który spotka się z aprobatą zespołu.

Moda i wygodna nie są słowami przeciwstawnymi.

Dobór materiału

Podczas projektowania stroju dla recepcjonisty bardzo ważny jest odpowiedni dobór materiału. Odpowiedni dobór materiałów sprawi, że strój będzie wygodny, odporny na zniszczenia i na długo zachowa odpowiedni wygląd.

Stawiajmy na materiały naturalne z domieszkami materiałów wpływających na ich trwałość i elastyczność. Ważne, aby strój wykonany był z materiałów oddychających.

Zwróćmy uwagę na utrzymanie stroju w należytym stanie, tj. materiał powinien się charakteryzować małą podatnością na zgniecenia oraz odpornością na odbarwienia od wilgoci.

Uniwersalne wskazówki doboru stroju dla recepcjonisty:

  • ramiona i pachy zakryte,
  • zwracamy uwagę na łączenie bluzki i spodni, czy spódnicy. Długości garderoby powinny być tak dobrane, aby przy żadnym ruchu nie odsłaniał się brzuch czy plecy,
  • nogi nie powinny być odsłonięte powyżej kolan. Krótsze rzeczy niekorzystnie wpływają na wizerunek,
  • ubrania nie powinny prześwitywać,
  • przy doborze stroju nie powinno się dobierać więcej niż trzech kolorów, jednocześnie wliczając w to buty.
  • strój powinien umożliwiać swobodnie poruszanie się. Recepcjonista czasem musi być w dziesięciu miejscu na raz, a strój nie może go krępować.

Najlepsze kolory dla hotelowego uniformu

  • Szary – budzi szacunek, podkreśla niezawodność i profesjonalizm,
  • Granat – wzbudza szacunek, respekt, zaufanie,
  • Niebieski – działa łagodząco, wyciszająco, wzmacnia autorytet, budzi zaufanie,
  • Biały – kojarzony z elegancją, prostotą i dobrym stylem,
  • Beż – odmładza, budzi zaufanie,
  • Czarny – buduje autorytet ale wzmacnia dystans,
  • Brąz – brązowe garnitury i kostiumy są zdecydowanie odradzane we wszystkich działaniach związanych z biznesem (obniżają autorytet),
  • Zielony – stwarza poczucie spokoju i łagodności. Nie jest jednak kolorem zalecanym w strojach biznesowych jako dominujący. Osoby noszące stroje w ciemniejszych odcieniach zieleni często odbierane są jako… nudne, a „zgaszona” zieleń może powodować, że pracownik będzie wyglądał niezdrowo,
  • Czerwony – odradzany w strojach firmowych, może być odbierany jako swoista manifestacja siły. Może być stosowany w formie dodatków.

Samodzielny „sieciówkowy” dobór stroju czy zlecenie wykonania stroju projektantowi?

Praca z projektantem jest najszybszą i najwygodniejszą metodą uzyskania dobranego uniformu dla pracowników hotelu. Projektant przygotowuje indywidualne projekty strojów dopasowane do charakteru miejsca. Po wyborze jednego z kilku wariantów stroju recepcjonistki następuje dobór materiałów oraz szycie na miarę dla pracowników. Jest to rozwiązanie kosztowne, ale charakteryzujące się najwyższą jakością wykonania oraz bardzo indywidualnym charakterem uniformów. To idealne rozwiązanie dla hoteli, które chcą mieć pewność dobrze dobranego stroju dla pracownika oraz dłuższego czasu użytkowania stroju ze względu na użycie materiałów wysokiej jakości.

Hotele borykające się z częstą zmianą personelu lub chcące częściej „odświeżać” wygląd recepcji decydują się na zakup gotowych strojów i uniformów dostępnych od ręki na rynku. Jest to tańsze rozwiązanie, ale w pełni spełniające swoją funkcję, jeżeli taką odzież starannie dobierzemy do charakteru obiektu i potrzeb naszych pracowników. Bardzo ważnym aspektem przy wyborze stroju z sieciówki są materiały. Decydując się na zakup gotowego stroju dla recepcjonisty, warto zwrócić uwagę na to, jak zadbać o materiał i jak często prac uniform i elementy wyglądu. W ten sposób nie będzie wymagana częsta wymiana garderoby, co też przełoży się na oszczędności.

Konieczność wyboru odpowiedniego stroju dla recepcjonisty

Zazwyczaj na recepcji pracuje młoda osoba w wieku około studenckim. Praca jako recepcjonista hotelowy niestety jest traktowana jako przejściowa forma zatrudnienia. Recepcjonista hotelowy jest zazwyczaj pierwszym stanowiskiem rozpoczynającym karierę w hotelarstwie lub pracą, która jest podejmowana do czasu znalezienia pracy związanej z wykształceniem. Dorywczy charakter pracy jako recepcjonista budzi pytania wśród zarządzających – czy warto inwestować w pracownika, który zaraz odejdzie (według moich doświadczeń średni okres pracy na stanowisku recepcjonisty wynosi 9 – 12 miesięcy).

Pamiętajmy, że w obiektach trzygwiazdkowych i wyższych kategoryzacja wymaga na pracodawcy jednolite uniformy dla zespołu. W internecie również dostępne są również gotowe uniformy dla pracowników recepcji. Wyróżnia je uniwersalny, klasyczny wygląd. Przed zamówieniem sprawdźmy skład materiału. U wielu dostawców można zamówić próbki materiałów. W miłym tonie i bardzo wskazana jest konsultacja dotycząca wyboru uniformu z zespołem recepcji.

Pamiętajmy, że to pracownik musi czuć się w nim dobrze, aby świetnie reprezentować obiekt. Jeżeli myślisz, że twój biznes może ucierpieć z powodu kiepskiej prezencji pracowników, albo potrzebujesz konsultacji, by upewnić się, ze świadczone usługi są na najwyższym poziomie. Moja oferta jest indywidualna i zawsze dobrana do potrzeb moich klientów. Zapraszam do kontaktu.