Jakie jest pierwsze pytanie, które zadajemy obsłudze po przybyciu do hotelu? Oczywiście, pytamy o to, jakie jest hasło do WiFi.
Cóż, logowanie się do hotelowego Internetu może nie być tak niewinne, jak się wydaje. Często brakuje w nim odpowiedniej kontroli bezpieczeństwa i prywatności, co czyni go głównym celem cyberprzestępców chcących wykraść informacje. Czy to oznacza, że powinieneś popadać w paranoję za każdym razem, gdy korzystasz z hotelowego WiFi? Absolutnie nie. Ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zapewnić sobie cyber bezpieczeństwo podczas podróży.
Dlaczego internet w hotelu jest potrzebny?
Internet w hotelu jest absolutną koniecznością nie tylko dla osób podróżujących służbowo. Sam hotel potrzebuje stałego dostępu do internetu z racji wykonywanych operacji biznesowych i potrzeb komunikacji. Wewnętrzne systemy obsługi Gościa również polegają na stałym dostępie do sieci.
Dlaczego korzystanie z hotelowego internetu wiąże się z zagrożeniami?
Dobrze przeszkolona obsługa hotelu na pewno będzie zapewniać klientów o tym, ze polaczenie z internetem jest bezpieczne. I to najczęściej nie będą puste słowa, bo zawsze jakieś zabezpieczenia są wdrożone nawet w postaci ustawień fabrycznych routerów.
Prawda jest taka, że hotelowe WiFi nigdy nie było bezpieczne w żaden sposób, a wszystkie wrażliwe informacje, które przesyłasz za jego pomocą, na przykład dane twojej karty kredytowej, mogą być łatwo śledzone. Dlaczego? Ponieważ jest to siec publiczna, z której może korzystać każde urządzenie w jej zasięgu.
Jednak aby cokolwiek wykraść, trzeba się o to postarać. Wykradanie danych poprzez korzystanie z publicznej sieci nie jest częstą praktyką z wielu względów. Także, o ile w hotelu nie ma amatora-hakera pragnącego sprawdzić swoje umiejętności, hotelowy internet nie stanowi zagrożenia.
Jak bezpiecznie korzystać z internetu podczas pobytu w hotelu?
Nie należy lekceważyć cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy jednak, że większość tej paniki sieją firmy tech odpowiedzialne za rozwój i wdrażanie internetowych technologii.
Czy hotele monitorują WiFi i aktywność internetową Gości?
Jest możliwość efektywnego śledzenia aktywności użytkowników korzystających z danej sieci, jednak większość hoteli nie wdraża takich praktyk. Zwykle tylko hotele pięciogwiazdkowe lub luksusowe oferty z racji ceny i reputacji mogą mieć własny departament IT. Natomiast monitorowanie ogólne i nie w czasie rzeczywistym jest zawsze z racji tego, jak działa internet.
Rzecz w tym, że serwery hotelowe nie są wyjątkowe – są one całkiem takie same jak serwery każdego innego podmiotu. Oznacza to, że one również zbierają pliki logowania dotyczące korzystania z Internetu oraz wiele danych dotyczących Twojej cyfrowej tożsamości i nawyków przeglądania stron. Pliki logów przechowywane przez serwery hotelowe mogą ujawnić następujące informacje na temat Twojej aktywności w Internecie:
- Dokładny czas, kiedy połączyłeś się z Internetem
- Czas, który spędziłeś online
- Czas spędzony na konkretnej stronie internetowej
- Konkretne adresy URL, które odwiedziłeś na danej stronie internetowej
- Niezaszyfrowany ruch HTTP
- Źródłowy i docelowy adres IP
Jednakże, serwery hotelowe mogą również przechowywać pewne osobiste szczegóły dotyczące Twojej prawdziwej tożsamości. Szczegóły te są rejestrowane przez personel hotelowy przed zameldowaniem się w hotelu i zazwyczaj zawierają imię, nazwisko, numer pokoju, itp.
Wielką zaletą monitorowania aktywności w czasie rzeczywistym jest to, że można skutecznie zapobiec działalności hakerskiej, jeśli takowa ma miejsce. Natomiast najczęściej jest tak, że internet udostępniony dla Gości nie ma nic wspólnego z systemem hotelowym i jego zabezpieczeniami.
Cała prawda o bezpiecznym korzystaniu z internetu
Prawda jest taka, ze aby bezpiecznie korzystać z internetu, potrzebna jest edukacja użytkowników. Nawet publiczne sieci nie muszą stanowić zagrożenia, jeśli urządzenia posiadają rozwiązania i zabezpieczenia chroniące przed większością ataków. Ponad 90% skutecznych ataków ma miejsce nie ze względu na zawodność zabezpieczeń albo wybitnych umiejętności hakera. Wręcz przeciwnie. Te ataki były możliwe tylko dlatego, że użytkownik czegoś nie dopatrzył albo zabrakło jakiejś łatki w systemie.
Dostęp do internetu w relacjach Gość – hotel jest niezbędny. Właściciele hotelu dbając o bezpieczeństwo własnego systemu, automatycznie zapewniają je swoim Gościom. Ale budowanie relacji z klientami to o wiele bardziej złożony proces. Jeśli potrzebujesz konsultacji w kwestiach pozyskiwania lojalności klientów, skontaktuj się ze mną już dziś.